Η ψυχοθεραπεία παιδιών και εφήβων είναι μια διαδικασία, που εκκινεί συνήθως, όταν τα παιδιά/οι έφηβοι εμφανίζουν συναισθηματικές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς, διαταραχές στον ύπνο, σχολική άρνηση, ψυχοσωματικά συμπτώματα, μαθησιακές δυσκολίες, ζητήματα στην κοινωνικοποίηση, κ.ά. Αξιοποιώντας όχι μόνο το λόγο, αλλά και δημιουργικά μέσα, όπως το παιχνίδι, η ζωγραφική, τα παραμύθια, και με βασικό εργαλείο τη θεραπευτική σχέση, τα παιδιά και οι έφηβοι υποστηρίζονται προκειμένου να αναγνωρίσουν και να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να αναπτύξουν λειτουργικούς τρόπους διαχείρισης των συναισθημάτων τους, να καλλιεργήσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, να συνδεθούν με τα δυνατά τους στοιχεία, να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους και να βελτιώσουν την επικοινωνία και τις σχέσεις τους με τους άλλους.
Σημαίνοντα ρόλο στη θεραπευτική πορεία των παιδιών και των εφήβων διαδραματίζει η οικογένειά τους. Για αυτό το λόγο, είναι εξεχούσης σημασίας η συμβουλευτική υποστήριξη των γονέων, με σκοπό να πλαισιώσουν κατάλληλα τα παιδιά/τους εφήβους και να προάγουν την εξέλιξή τους. Παράλληλα, σε περίπτωση που ο/η θεραπευτής/τρια θεωρήσει χρήσιμο, μπορούν να διεξαχθούν οικογενειακές ή συνεδρίες ζεύγους, με σκοπό την εις βάθος επεξεργασία θεμάτων που άπτονται των οικογενειακών σχέσεων και του τρόπου επικοινωνίας ανάμεσα στο ζευγάρι ή την οικογένεια. Τέλος, η συνεργασία με άλλες ειδικότητες, που πλαισιώνουν θεραπευτικά ή μαθησιακά τα παιδιά ή τους εφήβους κρίνεται απαραίτητη, με σκοπό την ολοκληρωμένη και διεπιστημονική διαχείριση των δυσκολιών τους. Οι συνεδρίες με τα παιδιά ή τους εφήβους διεξάγονται συνήθως σε εβδομαδιαία βάση και διαρκούν 45 λεπτά.
